کد مطلب:27856 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

حدیث روز هشدار












پیامبر خدا بر اساس آیه:«وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ؛[1] وخویشان نزدیكت را هشدار بده» مأمور می شود خویشان خود را به اسلام دعوت كند.[2] چون آنان با دعوت پیامبرصلی الله علیه وآله گرد می آیند، او می كوشد با فراهم آوردن مقدّمات، زمینه را برای رساندن و فهماندن پیام اصلی به جمع حاضر، آماده گرداند. پس می فرماید:

كدامتان مرا بر این امر، یاری می دهد تا برادر و وصی و جانشین من در میان شما[3] باشد؟

در آن جمع، تنها كسی كه به این فراخوان، پاسخ مثبت می دهد، علی علیه السلام است. پیامبر خدا پس از آن پاسخ مثبت، می فرماید:

این، برادر و وصی و جانشینم در میان شماست. پس، گوش به فرمان و مطیع او باشید.

و بدین سان، پیامبرصلی الله علیه وآله در آغازین روز دعوت علنی، ولایت و امامت و پیشوایی علی علیه السلام و نیز دستْ یاری او را در رسالت خویش، رقم می زند. آن روز، آنان كه در آن مجلس گرد آمده بودند، این پیام را به روشنی دریافتند و از كلام پیامبر خدا، پیشواییِ علی علیه السلام و لزوم اطاعت از وی را فهمیدند. از این روی بود كه برخی به ابو طالب گفتند:«به تو فرمان داد كه گوش به فرمان و مطیع پسرت باشی!»؛[4] امّا در مقابلِ این پیام صریح، گران جانی كردند و حق را برنتابیدند و با استكبار، از پذیرش حق، شانه خالی كردند.

در صفحات این مجموعه، نقل های مختلف و طرق گونه گون این حدیث را آورده ایم، به گونه ای كه هیچ تردیدی را برنمی تابد. افزون بر آن، ابو جعفر اِسكافی معتزلی، حدیث روز هشدار را «صحیح»[5] دانسته و عالمانی دیگر، از جمله:شهاب الدین خفاجی در شرح الشفا بتعریف حقوق المصطفی ی قاضی عیاض[6] و متّقی هندی[7] - كه تصحیح ابن جریر طبری را گزارش كرده است[8] -، بر صحّت آن، تأكید كرده اند.[9].









    1. شعراء، آیه 214.
    2. روایات گوناگون مربوط به «روز هشدار (یوم الإنذار)» را بنگرید در منابع تاریخی از جمله:تاریخ الطبری:319/2. نیز، ر. ك:الصحیح من سیرة النبیّ الأعظم:61/3 با منابع بسیار.
    3. در برخی نقل ها به جای «در میان شما»، «پس از من» آمده است.
    4. ر. ك:ج 1، ص 125 (یاری پیامبر در تبلیغ).
    5. شرح نهج البلاغة:244/13، الغدیر:279/2.
    6. نسیم الریاض فی شرح الشفاء:35/3.
    7. كنز العمّال:36408/128/13.
    8. طبری، واقعه را بدان گونه كه آوردیم، در تاریخش نقل كرده است؛ امّا در تفسیر و در ذیل آیه، چون حادثه را نقل كرده، به تحریف متن آن دست زده و نوشته است:پیامبر خدا فرمود:«...إنّ هذا أخی وكذا وكذا» و ابن كثیر بر راه او رفته است. نیز چنان كرده اند برخی از مدّعیان آزادی در تحقیق، چون:محمّد حسین هیكل و....

      ر. ك:الغدیر:406/2 طبع جدید. شگفتا از دست های آلوده در تاریخ و عجبا از این همه مظلومیّت علی علیه السلام!

    9. ر. ك:حدیث الإنذار یوم الدار، علی احمدی میانجی، فصل نامه رسالة الثقلین، ش 22، ص 111.